Hoogtepunten in 4 jaar gemeenteraad

Wat is er eigenlijk de laatste vier jaar door de fractie van de ChristenUnie bereikt? En waar heb ik me voor ingespannen? Met de verkiezingen in aantocht, is dit ook een goed moment om terug te blikken.

Het raadswerk kost aardig wat tijd, al klaag ik daar niet over, want bijna alles aan het raadswerk vind ik leuk. Het lezen van de vele stukken, het vergaderen en je oor te luisteren leggen bij de werkbezoeken is leuk. En het levert op dat je in de raad goed afgewogen kunt stemmen.

Maar waar kun je nu echt je stempel drukken op beleid? De vele voorstellen die het hebben gehaald op gebied van proces en informatieverstrekking laat ik hier even achter wegen. Ik denk eerst terug aan het jongerenwerk. Twee jaar geleden was er geen jongerenwerk in Lelystad, ingevuld door de gemeente. Toen ben ik met collega Bas de Reus van GroenLinks op onderzoek uitgegaan. We hebben ons flink in het onderwerp verdiept en geluisterd naar een aantal jongerenwerkers (elders actief). Uiteindelijk leidde dat tot drie voorstellen. Een voorstel om het jongerenwerk zo in te richten dat de jongerenwerker vanuit een vertrouwensrelatie met de jeugd werkt. Om de jeugd zo maximaal en effectief te kunnen ondersteunen waar nodig. Daarnaast is het jongerenwerk aanbesteed, dat houdt in dat iedereen die iets met jongerenwerk heeft, zich kon inschrijven. Het derde punt was een onderzoek naar het kunnen openen van jongerenlokalen.

Wat voor mij ook hoogtepunten zijn, is de laatste begroting. Daar heeft de ChristenUnie samen met een aantal andere partijen flink wat wijzigingen doorgevoerd. Vooral op sociaal domein. Als ChristenUnie hebben wij jaarlijks 50.000 euro geregeld voor taalontwikkelingen voor kinderen in groep 3/4 van de basisschool. Bij deze groep zijn helaas nog steeds teveel kinderen met een taalachterstand en dat kan lang doorwerken in hun (school)carrière.

Daarnaast hebben we een broodnodig bedrag geregeld voor de schuldhulpverlening van het IDO. Doordat zij niet de middelen hadden voor een betaalde kracht en doordat banken en de rest van Nederland dat zien als een taak voor de gemeente, dreigde er een probleem te ontstaan. Op ons initiatief is daarvoor geld gekomen, zodat de schuldhulpverlening een kwaliteitsimpuls krijgt. De mensen in Lelystad in de schulden kunnen zo beter geholpen worden en daar doen we het uiteindelijk voor. Daarnaast voorkomen deze middelen eventuele problemen bij kredietverstrekkingen door banken.

Voor de komende vier jaar heb ik enorm veel zin en energie om meer van deze mooie resultaten te boeken. Dat kan alleen met behulp van uw stem. #DenkAanHenk #GeloofInMeer

Plaats een reactie